hits

Norges mest omtalte politikere

Update: Jonas Gahr Stre og Erna Solberg er mest omtalt i norsk presse den siste mneden.  Men all PR er ikke god PR i en valgkamp som for frste gang handler mer om en person, enn et parti.

Troms 20170829.
Statsministerduell p Troms Bibliotek. Statsminister Erna Solberg og Jonas Gahr Stre(AP) i duell p NRK-sending. Her Jonas Gahr Stre etter sending.
Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

(Frst, heldigvis ble jeg gjort oppmerksom p fra en ansatt i Retriever at tidligere mengde omtale av Erna Solberg var basert p uriktig datagrunnlag. Derfor oppdateres n tallene. Feilen skyldes trolig at Retriever ikke er tilpasset Safari, og gir derfor fra seg feil tall selv om sket er korrekt gjennomfrt.)

5946 ganger har Arbeiderpartiets leder blitt omtalt i den viktige valgkamp-perioden fra 1. august til lrdag 2. september. Erna Solberg troner likevel p toppen av omtale-statistikken med 6776 artikler.

Det livsviktige
Fr valget i 2009 formulerte en Dagbladet-redaktr en ganske s god regel for politiske partier:

- Uten synlighet dr man.

Hans adresse var et skakkjrt SV som nrmest var fravrende i pressens offentlige ordskifte. Det er derfor partiene stadig bruker flere millioner kroner p skaffe seg den livsviktige synlighet ved valg.

Ubekreftede meldinger skal ha det til at Arbeiderpartiet har rundt 50 formelle og uformelle PR-agenter i full aktivitet. Deres jobb er   plassere negative nyheter om sine konkurrenter, og spinne gode saker for sitt parti i alle tilgjengelige mediekanaler.

Sjelden har et PR-apparat slitt mer i motbakke, til tross for gode tall. rsaken er enkel, Aps partileder dukker titt og ofte opp i pressens spalter med det som er politikkens verste fiende: Saker som avslrer at det ikke er sammenheng mellom liv og lre.

Stres egne drittpakker
rets valgkamp er svrt spesiell i s mte. Stres synlighet, som alts er overveldende, har snudd opp ned p det som tidligere var kjennetegnet p valgkamper, nemlig at velgerne brydde seg langt mindre om partilederen, enn selve partiet.
Stres private disposisjoner har rett og slett overskygget partiets politikk. Brygger og fondsandeler har satt fyr p sosiale medier og stjlet verdifull plass til de gode politiske utspillene i norsk presse. All PR har aldri vrt god PR. Det er innholdet det alltid handler om, og der har Stre levert for mange drittpakker om seg selv.

DEL GJERNE

PS:
Den siste mneden har Donald Trump blitt omtalt 5205 ganger. Sylvi Listhaug 3369. 

 


 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar