Norges mest omtalte politikere

Update: Jonas Gahr Støre og Erna Solberg er mest omtalt i norsk presse den siste måneden.  Men all PR er ikke god PR i en valgkamp som for første gang handler mer om en person, enn et parti.

Troms¯ 20170829.
Statsministerduell p Troms¯ Bibliotek. Statsminister Erna Solberg og Jonas Gahr St¯re(AP) i duell p NRK-sending. Her Jonas Gahr St¯re etter sending.
Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

(Først, heldigvis ble jeg gjort oppmerksom på fra en ansatt i Retriever at tidligere mengde omtale av Erna Solberg var basert på uriktig datagrunnlag. Derfor oppdateres nå tallene. Feilen skyldes trolig at Retriever ikke er tilpasset Safari, og gir derfor fra seg feil tall selv om søket er korrekt gjennomført.)

5946 ganger har Arbeiderpartiets leder blitt omtalt i den viktige valgkamp-perioden fra 1. august til lørdag 2. september. Erna Solberg troner likevel på toppen av omtale-statistikken med 6776 artikler.

Det livsviktige
Før valget i 2009 formulerte en Dagbladet-redaktør en ganske så god regel for politiske partier:

- Uten synlighet dør man.

Hans adresse var et skakkjørt SV som nærmest var fraværende i pressens offentlige ordskifte. Det er derfor partiene stadig bruker flere millioner kroner på å skaffe seg den livsviktige synlighet ved valg.

Ubekreftede meldinger skal ha det til at Arbeiderpartiet har rundt 50 formelle og uformelle PR-agenter i full aktivitet. Deres jobb er å  plassere negative nyheter om sine konkurrenter, og å spinne gode saker for sitt parti i alle tilgjengelige mediekanaler.

Sjelden har et PR-apparat slitt mer i motbakke, til tross for gode tall. Årsaken er enkel, Aps partileder dukker titt og ofte opp i pressens spalter med det som er politikkens verste fiende: Saker som avslører at det ikke er sammenheng mellom liv og lære.

Støres egne drittpakker
Årets valgkamp er svært spesiell i så måte. Støres synlighet, som altså er overveldende, har snudd opp ned på det som tidligere var kjennetegnet på valgkamper, nemlig at velgerne brydde seg langt mindre om partilederen, enn selve partiet.
Støres private disposisjoner har rett og slett overskygget partiets politikk. Brygger og fondsandeler har satt fyr på sosiale medier og stjålet verdifull plass til de gode politiske utspillene i norsk presse. All PR har aldri vært god PR. Det er innholdet det alltid handler om, og der har Støre levert for mange drittpakker om seg selv.

DEL GJERNE

PS:
Den siste måneden har Donald Trump blitt omtalt 5205 ganger. Sylvi Listhaug 3369. 

 


 

 

hits