hits

Uempatisk og avskyelig om Lan Marie Berg?

En sein og fuktig kveld (vrmessig) denne uken publiserte Aftenposten en redaksjonell kommentar som har ftt betydelig oppmerksomhet.  Mange finner det underlig at Aftenposten bruker sine ressurser p tv.

Iflge avis-kommentator Andreas Slettholm skal nemlig undertegnede ha uttalt seg bde om Oslo rdhus sin bilordning og den sikkerhet rdhuset mener byrdene trenger. Begge deler er ukorrekt. Det er rimelig rydde opp i Slettholms misforstelse og tabbe, men frst litt bakgrunn.

Nisjeavis p Facebook. 
For en tid tilbake startet undertegnede, som et privat initiativ, Norges kanskje frste nyhetsavis p Facebook. Ja til bilen i Oslo fikk en flying start og nrmer seg allerede 10.000 abonnenter (medlemmer) og engasjementet har for lengst passert 110.000. Avisen leverer egne nyheter, nyhetsartikler fra norsk presse og debatt. Leserne har ogs p eget initiativ begynt bidra med fotografier fra virkelighet i det som skal bli den bilfrie hovedstad.

Opplagt stoff 
Denne uken serverte Nettavisen en nyhetsartikkel om hvem som bruker kommunenes innleide Audi A8 med privatsjfr. Dette var en opplagt nyhetsartikkel servere videre hos Ja til bilen i Oslo.
Linken ble utstyrt med en tekst og det er denne teksten Andreas Slettholm finner avskyelig. Det er hans rett mene dette, men det er ogs min rett drfte hans pstand nrmere.

Hva ble publisert?
Del 1 av teksten som fulgte med linken til Nettavisens sak var som flger:
Inntil for et par mneder siden brukte Lan Berg nesten ikke luxusbil-tjenesten i det hele tatt. I september str hun derimot oppfrt med 15 luxusturer med privatsjfr. I oktober kte dette til 37 luxusturer.

Denne teksten var sterkt inspirert av Nettavisens egen formulering som var slik: Inntil for et par mneder siden brukte Berg nesten ikke biltjenesten. I september str hun derimot oppfrt med 15 oppdrag. I oktober kte dette til 37 oppdrag. 

bruke et begrep som avskyelig knyttet til disse ordene vil nok for noen fles som at Slettholm her overspiller sin rolle som dramaqueen i Akersgata.

Reklameteksten
Facebookposten fortsatte med en beskrivelse av Audi A8, der teksten i all hovedsak var hentet fra Audis eget reklamemateriell:
Audi A8 er den tyske produsentens flaggskip. Med 333 smidige hestekrefter og en utstyrspakke som kler milliardrer og statsledere signaliserer den rikdom, makt og suksess.
Det er bare pugge flgende og begi seg inn i bildrmmens verden: AUDI A8 3,0 TFSI Q TIP. Iflge Mller Bil kan alle, ikke bare Lan Berg, leie en slik vidundermaskin. Jeg fikk flgende tilbud: 15.694 kroner pr. mned (uten sjfr). Audi A8 handler om kunsten ligge frst i en vakker visuell form, skal vi tro den tyske bilprodusenten:
Ta plass i nye Audi A8. Et sted hvor overddige romslighet er blandet med en utskt atmosfre, og hvor innovativ teknologi underholder og gleder. Utvalgte materialer gir en deg en flelse av eksklusivitet og kvalitet til fingerspissene. Frsteklasses utfrelse, som setter helt nye standarder, heter det i presentasjonen av flaggskipet.

Avskyelig? Kanskje heller en tekst som viser mesterlige evner i overdrive.

Andreas Slettholm blogg

Faktatabbe igjen. 
Slettholm vier ogs en visitt til en blogg jeg skrev i mai 2016, og hevder at bakgrunnen var en byrd ikke ville bytte ut et skilt for motorsykkelparkering p Fridtjof Nansens plass. Dette er fullstendig ukorrekt. 
Bloggens bakgrunn og hovedpoeng var en drfting av hvordan et byrd besvarte en bystyrerepresentant skriftlig nr representanten nsket ta opp et problem p vegne av bilistene i Oslo. Svaret ruver fortsatt som svrt arrogant.

Falskt inntrykk. 
Slettholms angrep p en FB-post og en blogg fra i fjor er, slik jeg ser det, tuftet p feil fakta og sviktende grunnlag. Han skaper et etterlatt inntrykk som ikke har rot i virkeligheten. Hans kommentar kunne kanskje ogs hatt nytte av en belysning gjennom presse-etiske briller, men i en pgende julebordsesong blir det meste fort glemt og nr ryken har lagt seg str uansett kt kunnskap om Ja til bilen i Oslo igjen. Det fortjener en takk. En annen som fortjener en enda strre takk er Nettavisen som avslrer og avslrer til stadighet hva de folkevalgte byrdene i Oslo egentlig driver med.

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar